Fundacja Chopin w Ogrodzie Sztuk działająca przy Ośrodku Chopinowskim w Szafarni zaprasza na cykl wakacyjnych koncertów chopinowskich w niedziele o godzinie 12.15. Zagrają wybitni artyści z Polski i z zagranicy. Recitale połączone będą z odczytaniem fragmentów Kuriera Szafarskiego, listów kompozytora, pisanych w formie gazety. Będzie to bezpośrednie nawiązanie do pobytu nastoletniego kompozytora na ziemi dobrzyńskiej. Koncerty stanowią okazję do poznania historycznych szczegółów, anegdot, ciekawostek z pobytu Fryderyka Chopina w Szafarni. Na wszystkie koncerty wstęp wolny.
Zadanie „Wakacje z Chopinem” jest współfinansowane ze środków Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
02 lipca 2017 (niedziela) – 12:15
Federica Stellini – fortepian
Klaus Maurer – fortepian
W programie:
Fryderyk Chopin
Walc As-dur op. 69 nr 1
Walc h-moll op. 69 nr 2
Ballada f-moll op. 52
Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22
Wariacje D-dur, na temat pieśni T. Moore’a, wg włoskich melodii ludowych, na 4 ręce op. posth.
Federica Stellini pochodzi z Włoch. Początkowo gry na fortepianie uczyła się pod kierunkiem matki. Następnie rozpoczęła naukę w konserwatorium L. Cherubini oraz w szkole Marii Tipo we Florencji. Tam otrzymała dyplom z wyróżnieniem. Uczestniczyła w wielu konkursach zdobywając prestiżowe włoskie nagrody takie jak: Citta di Albenga, Premio Schubert! Agora 80, Citta Di Gallarate, Premio Schumann!. Federica Stellini jest zaangażowana w liczne projekty muzyczne, które organizuje w Conservatoire populaire de Musique de Dance et Theatre, gdzie od 2015 roku pełni funkcje dziekana, a naucza od 2008 roku. Organizowała koncerty integralne z sonatami Prokofiewa, Skriabina, preludiami op. 34 Szostakowicza oraz projekt integralnych etiud Chopina. Gra w licznych zespołach kameralnych. Występuje także jako solistka.
Klaus Maurer urodził się w Bienne w rodzinie muzyków. W wieku sześciu lat rozpoczął naukę gry na skrzypcach. Po zdobyciu dyplomu wirtuoza w Genewie u Corrado Romano, podjął studia w Rzymie w klasie Arrigi Peliccia, a także w Toronto w klasie Lorand Fenyves i w Los Angeles u Claire Hodgkins. Następnie kształcił się w Salzburgu u Sandora Vegh. Po studiach został koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej w Bienne. Podjął studia dyrygenckie w Konserwatorium w Genewie, u Arpada Gerecz i w Los Angeles u Herberta Blomstedt. Dyrygował Zespołem Tour de Marsens, z którym koncertował w Paryżu, dla Fundacji Paul Claudel we Francji, na Festiwalu w Bochum. Jako pierwszy skrzypek Nowego Kwartetu Genewskiego i Kwintetu Opus 23 odbył tournée koncertowe po Włoszech, Francji, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Polsce, Hiszpanii, Argentynie i Boliwii. Występuje w programach radiowych i telewizyjnych. Z kwintetem koncertował w Ameryce Południowej wspomagając ruch humanitarny Muzyka – Nadzieja. W 2005 podjął współpracę z Międzynarodową orkiestrą Sai Symphony Orchestra w Indiach. Klaus Maurer nauczał gry na skrzypcach w Konserwatorium w Genewie i prowadził Orchestre de Sain-Jean w Genewie.
09 lipca 2017 (niedziela) – 12:15
WIOLONCZELA CHOPINA
Artes Duo
Małgorzata Janaszek – wiolonczela, prowadzenie koncertu
Andrzej Janaszek – fortepian, aranżacje muzyczne utworów, szef artystyczny zespołu
WIOLONCZELA CHOPINA to koncert romantycznej muzyki polskiej w wykonaniu duetu wiolonczeli z fortepianem – Artes Duo. W programie koncertu znajdują się kompozycje wiolonczelowe oraz transkrypcje wybitnych wiolonczelistów najbardziej znanych utworów fortepianowych, między innymi:
Introdukcja i Polonez C-dur op. 3
Etiuda E-dur op. 10 nr 3
Mazurek a-moll op. 68 nr 2
Mazurek a-moll op. 67 nr 4
Preludium e-moll op. 28 nr 4
Preludium h-moll op. 28 nr 6
Preludium A-dur op. 28 nr 7
Nokturn Es-dur op. 9 nr 2
Walc Des-dur op. 64 nr 1
Walc cis-moll op. 64 nr 2
Artyści zespołu Artes Duo przedstawią autorskie aranżacje utworów Chopina, a także przypomną najciekawsze i najbardziej twórcze opracowania muzyki genialnego Mistrza, dokonane na przestrzeni ostatnich stu pięćdziesięciu lat, pokazując jak ważnym źródłem inspiracji dla kompozytorów jest muzyka Fryderyka Chopina, wielkiego romantyka, epokowego artysty i genialnego kompozytora. Ponadto w programie koncertu WIOLONCZELA CHOPINA muzycy Artes Duo przedstawiają autorskie aranżacje na wiolonczelę i fortepianem innych wielkich polskich kompozytorów, zafascynowanych twórczością Fr. Chopina takich jak: St. Moniuszko – Mazur z opery Straszny dwór; H. Wieniawski – Kujawiak a-moll op. 2 nr 3; I. J. Paderewski – Menuet G-dur op. 14 nr 1. Artyści zwrócą także uwagę na ludowe inspiracje największego z polskich romantyków, zaprezentują barwność i różnorodność polskiego folkloru, pokażą czym nasiąkał, fascynował się i jak po mistrzowsku wplatał jego elementy w swoje zachwycające dzieła wielki twórca polskiej kultury muzycznej – Fryderyk Chopin.
Artes Duo to duet wiolonczeli z fortepianem, stworzony przez małżeństwo muzyków Małgorzatę Janaszek i Andrzeja Janaszka, absolwentów Akademii Muzycznych w Poznaniu i Gdańsku. Muzycy są laureatami wielu nagród i wyróżnień konkursów i festiwali muzycznych, m. in.: Poznańska Wiosna Muzyczna, Konkurs Muzyki Kameralnej we Wrocławiu, Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju, Konkursy Pianistyczne Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie. Zespół Artes Duo zapraszany jest do wielu ważnych ośrodków muzycznych w całej Polsce i za zachodnią granicą, spotykając się z gorącym przyjęciem i uznaniem publiczności, krytyki muzycznej i środowiska muzycznego, stale poszerzając rosnące rzesze fanów i wielbicieli ich muzycznego talentu, wykonywanego repertuaru oraz niezwykłej scenicznej ekspresji. Muzycy koncertowali również: w Niemczech, Austrii, Francji, Szwajcarii, we Włoszech, Hiszpanii, Anglii, Holandii, Norwegii, Tunezji, Japonii i USA. Artyści są także pedagogami szkół muzycznych, prowadzą kursy muzyczne i warsztaty na terenie całej Polski i za granicą. Artes Duo to wiolonczelowo-fortepianowy duet wirtuozów instrumentalistów o niepowtarzalnym stylu muzycznej wypowiedzi i scenicznej ekspresji.
16 lipca 2017 (niedziela) – 12:15
Anthony Adkins – fortepian
W programie:
Wolfgang Amadeusz Mozart
Fantazja c-moll K 396
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Pieśń bez słów fis-moll op. 19 nr 5 Restlessness
Pieśń bez słów As-dur op. 38 nr 6 Duetto
Pieśń bez słów g-moll op. 53 nr 3 Agitation
Fryderyk Chopin
Polonez cis-moll op. 26 nr 1
Nokturn Des dur op. 27 nr 2
Impromptu As dur op. 29
Edvard Grieg
Utwory liryczne op. 65:
nr 1 Fra ungdomsdagene (Od dni młodości)
nr 4 Salon
nr 6 Bryllupsdag på Troldhaugen (Wesele w Troldhaugen)
Anthony Adkins urodził się w Northampton w Anglii. Studiował w Londynie, jako 17 letni student otrzymał dwa stypendia muzyczne do Royal Academy of Music i Royal College of Music. Wybrał Royal College of Music, gdzie przez pięć lat studiował u prof. Eric Harrison i Bernard Roberts. Podczas studiów reprezentował college występując w kraju i za granicą, brał udział w kursach mistrzowskich m. in. pod kierownictwem Nadii Boulanger. Był finalistą konkursu Chappel Gold Medal. Po ukończeniu studiów debiutował w Londyńskim Wigmore Hall. Dzięki Stypendium Chopinowskiemu kontynuował naukę w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Jana Hoffmana. Dorobek artystyczny Anthoniego Adkinsa jest bardzo bogaty. Koncertował w kraju i za granicą, występował często na estradach Londyńskich m. in. Wigmore Hall, Royal Festival Hall, a także w Austrii, Holandii, Hiszpanii, Francji, Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Hong Kongu i USA. Nagrywał dla radia BBC i występował w telewizji ZDF w Niemczech.
23 lipca 2017 (niedziela) – 12:15
Bartłomiej Wezner – fortepian
W programie:
Fryderyk Chopin
Polonez A-dur op. 40 nr 1
Fantaisie-Impromptu cis-moll
Nokturn F-dur op. 15 nr 1
Etiuda a-moll op. 10 nr 2
Etiuda Ges-dur op. 10 nr 5
Etiuda c-moll op. 10 nr 12
Życzenie (opr. Franciszek Liszt)
Wiosna (opr. Franciszek Liszt)
Pierścień (opr. Franciszek Liszt)
Hulanka (opr. Franciszek Liszt)
Polonez As-dur op. 53
Bartłomiej Wezner urodził się w Nysie. Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Ewy Pobłockiej (2006). W latach 2002-2004 był też studentem prof. Jerzego Sulikowskiego. Równolegle studiował klawesyn u prof. Urszuli Bartkiewicz. Jest absolwentem Podyplomowego Międzywydziałowego Studium Pieśni Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina (2011) oraz Stażu Artystycznego w zakresie kameralistyki fortepianowej Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w klasie profesorów Mai Nosowskiej i Jana Staniendy (2012). W 2013 roku obronił pracę doktorską i otrzymał tytuł doktora sztuk muzycznych. W 2014 podjął pracę w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy na stanowisku Adiunkta. Jeden z najwszechstronniejszych pianistów swojej generacji. Razem ze skrzypaczką Joanną Kreft (jako Herbert Duo) został w 2015 roku laureatem III nagrody 16 Międzynarodowego Konkursu Kameralnego Trio di Trieste w Trieście (Włochy), Laureatem Academie de Musique de Lausanne (Szwajcaria) oraz zdobył nagrodę specjalną Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. L. van Beethovena w Lusławicach (Polska). Z zespołem BMF Piano Trio został zwycięzcą St Martin’s Chamber Music Competition w Londynie (2011), zdobył I nagrodę na XIX Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Thessalonikach (2010, Grecja) oraz brał udział w ARD Musikwettbewerb w Monachium (2013). Od 2008 roku współpracuje z Vadimem Brodskim (m.in. Brodski Jazz Quartet), a od 2011 ze skrzypaczką Marią Machowską. W 2013 roku wraz z Joanną Kreft (skrzypce) i Dominikiem Płocińskim (wiolonczela) założył Herbert Piano Trio. Wraz z ojcem i rodzeństwem, tworzy unikatowy rodzinny kwartet, Wezner Ensemble. Wraz z Agatą Schmidt (mezzosopran) został laureatem 50th International Vocal Competition ‘s-Hertogenbosch (2014, Holandia) w kategorii Lied Duo oraz III nagrody XVII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2010). Zdobył nagrody dla najlepszego pianisty podczas konkursów wokalnych w Warszawie (2007), Katowicach (2008), Łodzi (2009), Sopocie (2010) i w Częstochowie (2013). Był pianistą – korepetytorem w Mistrzowskim Kursie Wokalnym Maestry Teresy Żylis-Gara w Pałacu w Radziejowicach (2008), warsztatach Młodzi Śpiewacy Małopolski prof. Heleny Łazarskiej i Zofii Kilanowicz w Nowym Sączu (2012), Kursie Mistrzowskim Thomasa Hampsona w Filharmonii Gorzowskiej (2014) oraz oficjalnym pianistą konkursów: XIV, XV i XVI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011, 2013, 2015) i IX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2016). Jako solista zdobył Nagrodę Specjalną na VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2004) oraz Wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. L. Janáčka w Brnie (2008, Czechy). Jako klawesynista występuje z orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis oraz zespołem muzyki dawnej illo tempore. Jako stypendysta fundacji Piano Texas Festival and Academy w Fort Worth (2006, USA) został zaproszony na kurs mistrzowski prowadzony przez profesorów: Piotra Palecznego, Andrea Bonatta, Támása Ungára oraz kurs muzyki kameralnej prowadzony przez Maestro Janosa Starkera oraz ENSŌ String Quartet. Uczestniczył w Paderewski Piano Academy, kursie mistrzowskim z profesorami Andrzejem Jasińskim i Ilją Schepsem oraz Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, odbywającym się w Pałacu w Ostromecku (2010). W 2012 roku otrzymał stypendium International Dartington Summer School (Wielka Brytania) na kurs z Maestro Stephenem Kovacevichem. W 2015 roku wraz z Herbert Piano Trio został stypendystą Beethoven Haus w Bonn (Niemcy) i wziął udział w seminarium i warsztatach z prof. Clivem Brownem oraz Jean Paul Trio. Występował w Polsce, Belgii, Czechach, Szwecji, Grecji, Niemczech, Serbii i Czarnogórze, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Włoszech oraz Stanach Zjednoczonych. Koncertował m.in. z Capellą Bydgostiensis, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Opolską, Narodową Orkiestrą Kameralną ze Lwowa czy Filharmonikami Bydgoskimi. Jest stypendystą Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego (2011, 2012) oraz Programu Stypendialnego Ministra Kultury Młoda Polska (2012). Nagrywał dla wytwórni CdAccord, Dux, Fonoteus i Acte Préalable. We wrześniu 2013 roku ukazała się płyta BMF Piano Trio Lanscape of Memories z kompozycjami Andrzeja i Roxanny Panufnik, Zygmunta Mycielskiego, Zbigniewa Bargielskiego i Hanny Kulenty wydana przez wytwórnię CdAccord. Na przełomie 2015/2016 ukaże się płyta nagrana wraz z Marią Machowską z utworami Igora Strawińskiego i Karola Szymanowskiego (CdAccord).
30 lipca 2017 (niedziela) – 12:15
Maria Murawska – fortepian
W programie:
Fryderyk Chopin
Mazurek fis-moll op. 6 nr 1
Mazurek cis-moll op. 6 nr 2
Mazurek E-dur op. 6 nr 3
Mazurek es-moll op. 6 nr 4
Mazurek C-dur op. 6 nr 5
Mazurek B-dur op. 7 nr 1
Mazurek a-moll op. 7 nr 2
Mazurek f-moll op. 7 nr 3
Mazurek As-dur op. 7 nr 4
Mazurek g-moll op. 24 nr 1
Mazurek C-dur op. 24 nr 2
Mazurek As-dur op. 24 nr 3
Mazurek b-moll op. 24 nr 4
Scherzo h-moll op. 20 nr 5
Studiowała początkowo w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Olgi Ilwickiej-Dąbrowskiej, a następnie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Godziszewskiego. Umiejętności pianistyczne doskonaliła poza granicami kraju w Weimarze pod kierunkiem prof. Ludwiga Hoffmana oraz na stażu w Rosyjskiej Akademii Muzyki pod kierunkiem prof. Wiery Nosiny. Zadebiutowała z orkiestrą w wieku 15 lat. Wykonała wówczas II Koncert B-dur op. 19 Ludwiga van Beethovena z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Pomorskiej w toruńskim Dworze Artusa. Prowadzi działalność koncertową jako solistka i kameralistka w kraju i zagranicą (Rosja, Niemcy, Włochy, Dania, Finlandia, Serbia, Ukraina, Francja, Austria, Chiny). Brała udział m. in. w Festiwalach Muzyki Polskiej w Bydgoszczy, w II Konfrontacjach Chopinowskich w Antoninie, w cyklach koncertów poświęconych twórczości Ignacego Jana Paderewskiego, w festiwalu Usedomer Musikfestival, w Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Szczególną pozycję w jej repertuarze stanowią utwory kompozytorów polskich: Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego. Posiada w repertuarze dzieła współczesnych polskich kompozytorów wśród nich kompozycje Zbigniewa Bargielskiego, w tym prawykonania jego utworów. Dokonała nagrań utworów Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego dla archiwum Polskiego Radia. W roku 2004 wraz z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod dyrekcją Zygmunta Rycherta wykonała Dwa Polonezy Tadeusza Kościuszki. Maria Murawska od wielu lat koncertuje również w duecie z prof. zw. dr hab. Wiesławą Ronowską. Artystki mają w swoim repertuarze utwory kompozytorów różnych epok, które wykonywały z wielkim powodzeniem na estradach w całej Polsce. Od chwili ukończenia studiów związana jest z bydgoską Akademią Muzyczną. W 2003 roku odebrała z rąk Prezydenta RP tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2008 roku jest zatrudniona na stanowisku profesora zwyczajnego. Od 1990 roku była prodziekanem Wydziału Instrumentalnego bydgoskiej Akademii Muzycznej, a od roku – dziekanem tego wydziału. W latach 1999 – 2005 pełniła funkcję prorektora do spraw dydaktycznych w tym studenckich. W latach 2005 – 2012 była rektorem uczelni. Od roku 2012 sprawuje funkcję prorektora ds. organizacji, nauki i współpracy z zagranicą. Prowadzi również klasę fortepianu w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy. Zasiada jako juror w konkursach krajowych i międzynarodowych. Prowadzi kursy mistrzowskie w kraju i za granicą (Włochy, Chiny). Od 1996 roku jest członkiem Towarzystwa Muzycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. W latach 2001 – 2013 roku pełniła funkcję wiceprezesa Towarzystwa. Została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi, Medalem Edukacji Narodowej, nagrodą Marszałka Województwa Kujawsko–Pomorskiego, Medalem Starosty Bydgoskiego, Medalem Prezydenta Bydgoszczy, Nagrodą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Medalem Kazimierza Wielkiego za zasługi dla miasta Bydgoszczy. W roku 2012 otrzymała z rąk Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
06 sierpnia 2017 (niedziela) – 12:15
Takayuki Hirata – fortepian
W programie:
Fryderyk Chopin
Nokturn H-dur op. 32 nr 1
Sonata b-moll op. 35:
I. Grave; Doppio movimento
II. Scherzo
III. Marche funèbre: Lento
IV. Finale: Presto
Berceuse Des-dur op. 57
Wariacje B-dur op. 12
Polonez As-dur op. 53
Takayuki Hirata urodził się w Osace (Japonia). W wieku 7 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie. Od 12 roku życia doskonalił technikę u prof. Shinobu Yamady w Kansai. Po ukończeniu szkoły Proffesional School of the Piano kontynuował naukę gry w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego w Tokio. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Koncertował między innymi z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej oraz Toruńską Orkiestrą Kameralną. Uczestniczył w wielu festiwalach w Europie i Japonii. Pianista wykładał w Akademii Muzycznej w im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Takayuki Hirata zajmuje się popularyzowaniem muzyki japońskiej w Polsce, wykonując utwory współczesnych kompozytorów japońskich, m.in.: Tōru Takemitsu, Katsuhisa Hattori. W roku 2000 roku uczestniczył w prawykonaniu Koncertu na dwa fortepiany słynnego kompozytora japońskiego Kohichi Hattori.
13 sierpnia 2017 (niedziela) – 12:15
Marta Papojan – fortepian
Rio Ueyama – fortepian
Marek Michał Kąkol – fortepian
Laureaci Nagrody Fundacji Chopin w Ogrodzie Sztuk podczas 25. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży